Colmec är den rikstäckande och marknadsledande aktören för distribution av lastvagns- och bussdäck i Skandinavien och Polen. Vi är den trygga och lönsamma funktionspartnern som ser innovativt och hållbart på sitt arbete, vilket resulterar i att Colmecs hållbara totalkoncept och erbjudande ständigt utvecklas för att alltid hitta nya lösningar som värnar både våra kunder och miljön.
Renovering av fälgar i egen regi, som ytterligare ett led i vår hållbarhetssatsning, är nu i drift på den nyinvigda produktionsanläggningen vid Colmecs huvudkontor i Norrköping. Den stora investeringen möjliggör att vi på ett effektivt sätt kan — precis som vi tidigare gjort med däck — även återanvända och ge fälgar ett nytt och grönare liv. All renovering och lackering av lastvagns- och bussfälgar sker helt i egen regi med den absolut senaste tekniken och de mest avancerade maskinerna. Hela vår process är framtagen enbart för lastvagns- och bussfälgar vilket säkerställer en unik hög kvalitet.
Vår affärsidé på Colmec är att erbjuda kunder i varje segment hållbara produkter och tjänster. Kärnan i verksamheten är varumärken Boss och Colmec EcoTire — högkvalitativa, miljömedvetna regummerade däck. Med renovering av fälgar i egen regi tar vi ännu ett steg framåt mot en grönare framtid.
“Det är mycket viktigt för oss att utvecklas och skapa nya möjligheter och åtgärder som värnar om miljön samtidigt som de är kostnadseffektiva för våra kunder”, säger Patrick Sjölin, VD för Colmec Group, och fortsätter – “Vi har fått en fantastisk respons och efterfrågan trots att vi har gått ut försiktigt i vår marknadsföring, vilket tyder på att denna del i vårt unika totalkoncept ligger helt rätt i tiden.”
Colmec är din funktionsleverantör för både dagens och morgondagens behov – helt rätt i tiden, och redo för framtiden.
Patrick Sjölin, VD för Colmec Group
Så här går det till vid renovering av fälgar
01. Blästring
Med avancerad teknik och hög precision följer roboten fälgens kontur till en renhetsgrad av Sa 2,5-3.
02. Lackering
Lackeringen sker med avancerad pulverlackeringsteknik som är helt unik och specialutvecklad i Schweiz.
03. Härdning och kylning
Färgpulvret härdas i en tidsstyrd härdugn om 200 grader för att sedan fortsätta in i kylzonen innan kvalitetskontrollen.
04. Kvalitetskontroll
Den härdade färgen kontrolleras med mätning av tjocklek samt vidhäftningsprov innan fälgen godkänns.